Motiverende intervju, DPS Stjørdal

DPS Stjørdal

Motiverende intervju (MI) er en samtalestil med fokus på motivasjon og endring. I en MI-samtale er målet å utforske og styrke pasientens motivasjon for den ønskede endringen.

Innledning

Motiverende intervju (MI) baserer seg på kunnskapen om hvordan en persons motivasjon for å endre seg kan øke gjennom samtale med en hjelper, selv når personen har motstridende tanker og for egen adferdsendring.

Motivasjon for endring kan bli formet og påvirket av relasjonen mellom hjelper og pasient.

MI brukes mye i behandling av ulike former for avhengighet, men kan også bli brukt ved andre endringsprosjekter. Vi kan for eksempel bruke MI for å jobbe med endring av kosthold eller treningsvaner, eller for å styrke motivasjonen til å gjennomføre annen behandling.

Før

Det kan være lurt å tenke gjennom hva du vil ha som mål for behandlingen. Allerede når du blir henvist kan du tenke over hva du ønsker hjelp til å endre, og kanskje kan du starte med noen små endringer i ventetiden.

Under

Når mennesker vurderer å gjøre en viktig endring i livet sitt er det helt vanlig å ha flere og motstridende meninger eller oppfatninger om situasjonen og endringsbehovet/-ønsket. Du har gjerne gode argumenter både for og mot den endringen du vurderer. Ved motiverende intervju møter du en trygg og anerkjennende samtalepartner som sammen med deg kan utforske situasjonen din og vise deg hvorfor en endring er viktig for deg.

Bruk av MI i behandlingen øker sjansen for at du følger dine egne målsetninger med behandlingen og kan være en viktig bidragsyter til at du blir værende i og fullfører behandlingen. Det er dine tanker og følelser som står i sentrum.

Over de siste tiårene har det vært forsket mye på MI, og resultatene viser at det er en god tilnærming til arbeid med ulike typer endring. 

MI-samtaler kan foregå både ved avtaler på en poliklinikk og ved innleggelse i døgnbehandling. MI kan brukes både i individuelle pasientsamtaler og i par/familie-samtaler eller i gruppeterapi. MI kan også kombineres med andre former for samtaleterapi eller behandling. 

MI kan gis i en enkeltstående samtale, eller det kan inngå som en del av oppfølgingen over tid. 
På Helsedirektoratets nettsider finner du mer informasjon om hva Motiverende intervju (MI) er og hva det kan brukes til.

På Helsedirektoratets nettsider finner du mer informasjon om hva Motiverende intervju (MI) er og hva det kan brukes til.

Etter

Arrangementer

Kontaktinformasjon

DPS Stjørdal
Telefon
74 09 86 00
E-post
Postadresse
Sykehuset Levanger
Klinikk for psykisk helsevern og rus
DPS Stjørdal
Postboks 333
7601 Levanger
DPS Stjørdal
Besøksadresse
Remyrveien 37, 7500 Stjørdal(Kart)
Telefon
74 09 80 00
mandag - søndag 00-24
E-post

Avdelingsleder

​Ann Inger Leirtrø
Telefon: 74 84 90 69
E-post: AnnInger.Leirtro@helse-nordtrondelag.no

Seksjonsledere

​Elin Kristiansen
Telefon: 74 84 90 38
E-post: Elin.Kristiansen@helse-nordtrondelag.no

Grete Oddrun Aatlo Kvaal
Telefon: 74 84 90 67
E-post: GreteOddrunAatlo.Kvaal@hnt.no

Praktisk informasjon

Kantine

Åpningstider

Hverdager, helg og helligdager: 08:00 - 15:30

 

Tidspunkt for pasienters måltider

Hverdager

Frokost: 08:00 - 08:30

Lunsj: 12:00 - 12:30

Middag: 15:00 - 15:30

 

Helg og helligdager

Frokost: 08:30 - 09:00

Lunsj: 12:00 - 12:30

Middag: 14:30 - 15:00

Offentlig transport

​Du kan komme til DPS Stjørdal med tog, buss eller fly.

Tog stanser ved Stjørdal Stasjon, 4 km. fra DPS Stjørdal. Les mer om rutetider på vy.no .

Buss: Les mer om rutetider på atb.no .

Trondheim Lufthavn Værnes ligger 7 km. fra DPS Stjørdal. 

Parkering

​​Avgiftfri parkering (innlagte, besøkende og ansatte).

Pasientreiser

Hovedregelen er at du får dekket reisen din med en standardsats per kilometer, uansett hvilket transportmiddel du har brukt. Reisen må være lenger enn ti kilometer hver vei, og koste mer enn lokal minstetakst med offentlig transport. For reiser over 300 kilometer dekkes utgifter tilsvarende billigste offentlige transport på strekningen, i stedet for standardsats per kilometer.

Hvis du ikke kan reise med offentlig transport, enten av helsemessige eller trafikale årsaker, kan du ha rett på rekvisisjon til tilrettelagt transport. Ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 05515 om du har spørsmål om en tilrettelagt pasientreise.

Les mer om pasientreiser og søk om å få dekket reiseutgifter (helsenorge.no)

Fant du det du lette etter?