Grambaite, R., Sundby, J., Lundervold, A. J., Solbakk, A.-K., Hessen, E., Olsen, A. & Weider, S.
Klinisk nevropsykologi – studiet av forholdet mellom hjerne og atferd – er et voksende og betydelig felt innenfor psykologien.
Målet med arbeidet var å belyse likheter og forskjeller i undervisningsopplegget. Dette for å tilrettelegge for god undervisning, samt å skape en felles plattform for å bringe faget videre inn i framtiden.
Opplysninger om undervisningsopplegget ble samlet inn ved hjelp av semistrukturerte intervjuer med emnekoordinatorer i faget. I tillegg ble opplysninger hentet fra studiehåndbøker og emnebeskrivelser.
Gjennomgangen viser at det er store likheter mellom undervisningen på de fire universitetene. Alle universitetene har obligatorisk teoriundervisning i nevropsykologi, og alle tilbyr også praktisk opplæring hvor studenten møter én eller flere pasienter. Innhold og omfang i teoriundervisningen varierer noe. Når det gjelder praktisk opplæring er dette obligatorisk ved UiB, UiT og NTNU, mens det er valgfritt ved UiO.
Funn fra denne artikkelen vil være viktige i det videre arbeidet med å utvikle nevropsykologi som fag ved universitetene i Norge.
Originaltittel: Undervisning i klinisk nevropsykologi på profesjonsstudiene i Norge.
Publikasjon: Tidsskriftet Nevropsykologi, nummer 1, 2018
Kontakt: siri.weider@ntnu.no; siri.weider@hnt.no