Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Logoen til Helsefellesskapet nordre Trøndelag

Et prosjekt i Helsefellesskapet

Helhetlig pasientforløp fra hjem til hjem

"Helhetlig pasientforløp fra hjem til hjem" er et samhandlingsprosjekt eid av Helsefelleskapet, som består av kommunene i nordre Trøndelag og Helse Nord-Trøndelag (HNT). Prosjektet er godt i gang, og bygger videre på gode resultater fra «Fremragende akuttmottak fase ll». 

Blogg

Kommende aktiviteter

Om prosjektet

Det er delt prosjektledelse i prosjektet mellom kommunene og Helse Nord-Trøndelag. Har du innspill til prosjektet eller vil vite mer, vil vi gjerne at du tar kontakt.

Tidslinje
Prosjektorganisering

 

Det overordnede målet med prosjektet er at akutt syke mennesker i nordre Trøndelag skal oppleve pasientforløpet som helhetlig ved å få en positiv brukeropplevelse gjennom riktig behandling til riktig tid og sted, og god samhandling og informasjonsflyt mellom aktørene.

Arbeidet vil kunne gi gevinster for helseforetaket og kommunene i form av mer effektiv ressursbruk, bedre samhandling og informasjonsflyt mellom aktørene, økt rolleklarhet og forutsigbarhet, samt høyere medarbeidertilfredshet og redusert sykefravær. I tillegg vil det kunne bidra til gevinster som redusert unødvendig ventetid og transport slik at det blir mindre belastning for pasienten. Gjennom dette arbeidet legges det også vekt forbedringskompetanse mellom forvaltningsnivåene, som vil gi et godt grunnlag for kontinuerlig forbedringsarbeid på tvers av kommunegrenser og helseforetak i årene fremover.

Prosjektgruppa skal bidra til å oppnå prosjektets mål, gjennom å:

  • Arbeide strukturert i Helsefellesskapet for å løse de 12 fremhevde utfordringene som ble kartlagt i fase II av Fremragende akuttmottak. Løsningene anbefales implementeres i kommunene i Nordre Trøndelag og Helse Nord-Trøndelag, med lokale tilpasninger.
  • Forsterke og/eller utvikle nye arbeidsformer som sikrer optimal pasientlogistikk, med spesielt fokus på løsninger som avklarer pasientene tidlig i pasientforløpet, reduserer samlet forbruk av helsepersonell, samt fremmer digitalisering.
  • Bidra til at aktørene i Helsefelleskapet blir gode på kontinuerlig forbedring og utvikle metode for forbedringsarbeid.

På tvers av spesialist- og primærhelsetjenesten skal vi jobbe for å oppnå et helhetlig og sømløst pasientforløp for pasienter i sub- og akuttsituasjoner. Dette vil innebære god samhandling og en smidigere arbeidshverdag for helsepersonell involvert i pasientforløpet, etter hvert som forbedringstiltak implementeres. For å kunne oppnå dette vil prosjektet tilby kontinuerlig støtte, opplæring og oppfølging for å sikre at implementeringen av disse forbedringstiltakene lykkes og at helsepersonell har de ressursene som trengs for å tilpasse seg endringene for et bedre pasientforløp fra hjem til hjem.

Prosjektet omfavner alle aktører som tar del i pasientforløpet fra hjem til hjem. Det er avgjørende å involvere aktørene og deres ansatte for å inkludere deres perspektiv for en helhetlig tilnærming. Involvering og kommunikasjon er dermed en suksessfaktor. 

Aktører
  • Fastlege
  • Legevakt
  • AMK
  • KAD
  • Ambulanse
  • Laboratorium
  • Jordmortjeneste
  • Akuttmottak
  • Bildediagnostikk
  • Psykisk helsevern og rus
  • Sengepost sykehus
  • Pårørende og pasienter
  • Sykehjem
  • Hjemmetjeneste
  • DMS
  • DPS
  • Psykisk helse- og rustjeneste i kommunene
  • Brann
  • Politi
Sist oppdatert 10.12.2024