Vi bruker informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for at nettsidene våre skal fungere.
Les mer om våre informasjonskapsler
Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.
Logoen til Helsefellesskapet nordre Trøndelag

Et prosjekt i Helsefellesskapet

Helhetlig pasientforløp fra hjem til hjem

"Helhetlig pasientforløp fra hjem til hjem" er et samhandlingsprosjekt eid av Helsefelleskapet, som består av kommunene i nordre Trøndelag og Helse Nord-Trøndelag (HNT). Prosjektet er godt i gang, og bygger videre på gode resultater fra «Fremragende akuttmottak fase ll». 

Blogg

  • Tekst
    10. juovlamánnu 2024
    ASU ønsker evaluering

    Administrativt samarbeidsutvalg (ASU) ber styringsgruppa gjøre en evaluering av forbedringsmulighetene.

  • En pappeske med en etikett
    28. borgemánnu 2024
    Bruk av felles verktøy skaper bedre samhandling

    Den 28. august 2024 ble det siste arbeidsgruppemøtet for de to første forbedringsmulighetene i Prosjektet Helhetlig pasientforløp fra hjem til hjem gjennomført på Steinkjer. Til sammen var 16 deltakere på tvers av aktørene i ø-hjelpsforløpet i pilotkommunene og sykehusene tilstede.

  • En gruppe mennesker som sitter ved et bord med bærbare datamaskiner
    29. guovvamánnu 2024
    Dette er de fire forbedringsområdene prosjektet ønsker å starte med

    Den 29. februar 2024 ble det gjennomført et arbeidsgruppemøte med 15 deltakere på tvers av aktørene i ø-hjelpsforløpet i pilotkommunene og sykehusene.

Kommende aktiviteter

Om prosjektet

Det er delt prosjektledelse i prosjektet mellom kommunene og Helse Nord-Trøndelag. Akkurat nå pågår rekruttering av ny prosjekleder for kommunene. Har du innspill til prosjektet eller vil vite mer, vil vi gjerne at du tar kontakt.

Tidslinje
Prosjektorganisering

 

Det overordnede målet med prosjektet er at akutt syke mennesker i nordre Trøndelag skal oppleve pasientforløpet som helhetlig ved å få en positiv brukeropplevelse gjennom riktig behandling til riktig tid og sted, og god samhandling og informasjonsflyt mellom aktørene.

Arbeidet vil kunne gi gevinster for helseforetaket og kommunene i form av mer effektiv ressursbruk, bedre samhandling og informasjonsflyt mellom aktørene, økt rolleklarhet og forutsigbarhet, samt høyere medarbeidertilfredshet og redusert sykefravær. I tillegg vil det kunne bidra til gevinster som redusert unødvendig ventetid og transport slik at det blir mindre belastning for pasienten. Gjennom dette arbeidet legges det også vekt forbedringskompetanse mellom forvaltningsnivåene, som vil gi et godt grunnlag for kontinuerlig forbedringsarbeid på tvers av kommunegrenser og helseforetak i årene fremover.

Prosjektgruppa skal bidra til å oppnå prosjektets mål, gjennom å:

  • Arbeide strukturert i Helsefellesskapet for å løse de 12 fremhevde utfordringene som ble kartlagt i fase II av Fremragende akuttmottak. Løsningene anbefales implementeres i kommunene i Nordre Trøndelag og Helse Nord-Trøndelag, med lokale tilpasninger.
  • Forsterke og/eller utvikle nye arbeidsformer som sikrer optimal pasientlogistikk, med spesielt fokus på løsninger som avklarer pasientene tidlig i pasientforløpet, reduserer samlet forbruk av helsepersonell, samt fremmer digitalisering.
  • Bidra til at aktørene i Helsefelleskapet blir gode på kontinuerlig forbedring og utvikle metode for forbedringsarbeid.

På tvers av spesialist- og primærhelsetjenesten skal vi jobbe for å oppnå et helhetlig og sømløst pasientforløp for pasienter i sub- og akuttsituasjoner. Dette vil innebære god samhandling og en smidigere arbeidshverdag for helsepersonell involvert i pasientforløpet, etter hvert som forbedringstiltak implementeres. For å kunne oppnå dette vil prosjektet tilby kontinuerlig støtte, opplæring og oppfølging for å sikre at implementeringen av disse forbedringstiltakene lykkes og at helsepersonell har de ressursene som trengs for å tilpasse seg endringene for et bedre pasientforløp fra hjem til hjem.

Prosjektet omfavner alle aktører som tar del i pasientforløpet fra hjem til hjem. Det er avgjørende å involvere aktørene og deres ansatte for å inkludere deres perspektiv for en helhetlig tilnærming. Involvering og kommunikasjon er dermed en suksessfaktor. 

Aktører
  • Fastlege
  • Legevakt
  • AMK
  • KAD
  • Ambulanse
  • Laboratorium
  • Jordmortjeneste
  • Akuttmottak
  • Bildediagnostikk
  • Psykisk helsevern og rus
  • Sengepost sykehus
  • Pårørende og pasienter
  • Sykehjem
  • Hjemmetjeneste
  • DMS
  • DPS
  • Psykisk helse- og rustjeneste i kommunene
  • Brann
  • Politi
Maŋemus ođastuvvon 2024-12-10