Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Videokonsultasjon NHN Delta

Ved konsultasjoner der fysisk undersøkelse ikke er nødvendig, kan du få tilbud om å bruke videokonsultasjon. På denne siden finner du det du trenger for å delta i videokonsultasjon. Det er viktig at du i god tid før avtalen leser nøye gjennom informasjonen nedenfor.

Video er hensiktsmessig for mange typer konsultasjoner. Målet er at du skal slippe å dra til sykehuset når det ikke er nødvendig. Videokonsultasjon passer ikke for alle, og ved behov for undersøkelse eller inngrep, må du til sykehuset. Spør behandleren din om neste konsultasjon kan foregå på video. Verktøyet "Delta" i Norsk helsenett er godkjent for bruk i pasientkonsultasjoner. På denne siden finner du det du trenger for å koble deg opp og delta i videokonsultasjon med behandleren din.

Før

Veiledning, råd og tips: Delta (nhn.no)
 
  1. For å kunne gjennomføre videokonsultasjon trenger du smarttelefon, nettbrett eller pc/Mac med tilgang til kamera, høytaler og mikrofon. 

  2. Du trenger også stabilt internett og et egnet rom der du kan være uforstyrret. Rommet bør også ha godt lys slik at behandleren din kan se deg godt. 

  3. Planlegg samtalen i rimelig tid slik at samtalen i størst mulig grad kan gjennomføres uten avbrudd.

  4. Test lyd og bilde dagen før videokonsultasjonen ved å gå til delta.nhn.no og følg lenke for "Test lyd og bilde". Ta kontakt om du trenger teknisk hjelp etter først å ha testet selv. Har du ikke fått epost, eller må endre time, kontakter du poliklinikken.
 
Telefonnummer for teknisk hjelp
72 57 40 00

Under

  1. Ta fram mobil, nettbrett eller PC. Sørg for at enheten er ladet og koblet til internett.

  2. Finn fram innkallingen i epost (eventuelt kalender)

  3. Trykk «Trykk HER for å starte videokonsultasjonen»

  4. Nettside med «Velkommen til videokonsultasjon» åpnes – Velg «Delta som pasient».

  5. Logg inn med «BankID» for sikker verifisering – velger du elektronisk identifisering med SMS kode må du verifisere deg til behandler etterpå.

  6. Gi videoløsningen tilgang til mikrofon og kamera, og i nettleser.

  7. Du er nå i venterommet – vent til behandleren slipper deg inn i videokonsultasjonen.

  8. Dersom du må vente i over 15 minutter, kan det hende du blir logget ut fra samtalen. Logg deg da inn på nytt eller kontakt poliklinikken for videre veiledning

  9. Snu telefon/nettbrett for å få større bilde.

Ofte stilte spørsmål

Du kan møte utfordringer, dette er en hjelpeside hvor du kan finne svar under. Norsk Helsenett har egne hjelpesider - se om du finner løsning
 

Forsinkelser kan oppstå på samme måte som i vanlig poliklinikk. Vent 15 min før du ringer poliklinikken, se kontaktinfo i brev.

Du får e-post ca kl 10.00 dagen før videokonsultasjonen som påminnelse. Søk eventuelt etter e-posten. Har du godtatt innkallingen ved å trykke ja, kan du og se i kalender på den dagen du har videokonsultasjon. Finner du den fortsatt ikke må du ringe poliklinikken for å få tilsendt ny.

Jeg hører ikke behandler. Skru opp lyden ved hjelp av volumtaster. Sjekk også at du ikke har deaktivert lyd – ikon for høytaler.

Du har ikke aktivert kamera. Om det er mobil må du trykke ein plass på skjermen og velge kameraikon for å aktivere.

Du er trolig tilkoplet et offentlig nettverk med sikkerhetsinnstillinger som gjør at du dessverre ikke får dele video. Skru av wifi på mobilen og bruk mobildata.

 

Etter

Videokonsultasjoner er sidestilt med fysisk oppmøte hos behandler. Du mottar evt faktura for egenandel som ved fysisk oppmøte.

Hvis du har spørsmål, ta kontakt med den avdelingen du er innkalt til. Kontaktinformasjon finner du i innkallingsbrevet.