Diagnose

Pakkeforløp for utredning og behandling i psykisk helsevern, voksne

Nasjonale pasientforløp for psykiske lidelser hos voksne skal bidra til at du får tilpasset og helhetlig hjelp uten at du må vente unødvendig. Vi legger til rette for at du skal få være med å bestemme i avgjørelser om din behandling, og for at behandlingen skal vurderes underveis.

Hvis du har ett eller flere tegn alvorlige psykiske lidelser er det grunnlag for at du kan bli henvist til forløp for psykiske lidelser hos voksne. Forløpet starter når du blir henvist. Du kan og bør selv være med på å utarbeide henvisningen din, og spesifisere hva du ønsker hjelp til.

For å sikre at du får tilpasset oppfølging og for å unngå unødvendig venting har vi det som kalles forløpskoordinatorer. Forløpskoordinatoren er en kontaktperson for deg og dine pårørende, og kan svare på spørsmål om timer og hva som skal skje underveis i behandlingsforløpet.

Slik er rekkefølgen i pasientforløpet:
Kronologi pakkeforløp

Henvisning og vurdering

Du kan henvises til nasjonale pasientforløp når du har ett eller flere tegn på alvorlige psykiske lidelser. Ved behov for øyeblikkelig hjelp skal du henvises direkte til akutte tilbud ved psykisk helsevern.

Ved mistanke om psykose skal du henvises til pasientforløp for psykoselidelse. Ved mistanke om tvangslidelse (OCD) kan du henvises til pasientforløp for tvangslidelse (OCD). Henvisningen blir vurdert og du blir eventuelt henvist videre til nærmeste OCD-team.

Ved kartleggingen må den som henviser deg til oss, så langt som mulig sørge for at du og dine pårørende er delaktige i beslutningen, for å sikre god dialog og informasjonsutveksling. 

Når du er henvist til spesialisthelsetjenesten vurderer vi om du har rett til helsehjelp. Vurderingen gjøres på bakgrunn av informasjonen i henvisningen, og i tråd med prioriteringsforskriften og prioriteringsveilederne. Se Aktuell informasjon om lov og forskrift for prioriteringsveilederne.

Dersom vi vurderer at din tilstand ikke gir rett til nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten, avslutter vi pasientforløpet.

Henvisende instans bør gjennomføre en kartlegging som inkluderer punktene i sjekklisten nedenfor før henvisning sendes. Pasienten bør få kopi av henvisningen.          

Aktuell problemstilling

  • Pasientens opplevelse av egen situasjon og ønske om hjelp
  • Mulige utløsende årsaker til problemene, som for eksempel belastende livshendelser
  • Tidligere behandlingserfaring og effekt av dette
  • Symptomutvikling og funksjonsnivå
  • Iverksatt behandling og effekt av denne
  • Pasientens ressurser
  • Rusmiddelbruk
  • Psykiatrisk status inkludert risikofaktorer for selvskading/selvmord 
  • Somatisk status
  • Tilleggsundersøkelser med eventuelle funn

Familie/sosialt

  • Familiesituasjon
  • Barn som pårørende eller mindreårige søsken
  • Arbeid/skole
  • Tolkebehov og hvilke språk dette gjelder 

Tidligere sykdommer

  • Tidligere psykiske problemer eller lidelser
  • Tidligere og nåværende somatiske sykdommer av betydning

Forventet utredning/behandling 

  • Begrunnelse for henvisningen og forventet nytte av utredning/behandling

Relatert helsepersonell 

  • Nåværende tilbud fra andre tjenestesteder

Legemidler 

  • Legemidler i bruk (LIB), og relevante tidligere legemiddelbruk

Kritisk informasjon som allergi og eventuell smitterisiko

Utredning

Hensikten med den første samtalen er å etablere en trygg ramme og ta opp aktuelle problemer. Din behandler ønsker å finne ut av hvordan du og dine har det, hva du har behov for av hjelp og eventuelt hvilken hjelp du ønsker. All informasjon skal være forståelig, og du og din behandler finner ut av om det er behov for videre kartlegging og behandling.

Du og din behandler blir enige om en kartleggingsplan. Vanligvis vil kartleggingen innebære samtaler, strukturerte intervjuer og spørreskjema. Hensikten er å sammen avklare hva som er dine hovedutfordringer, hvilke behov du har for eventuell videre oppfølging, og å utarbeide en plan for videre behandling. En slik plan kalles en behandlingsplan. Du får en kopi av behandlingsplanen din.

Behandling

Når du starter behandlingen er det viktig at du og din behandler blir enige om behandlingsmål og fremgangsmåte. Du får informasjon om behandlingsalternativene vi kan tilby. Du og din behandler skal drøfte hvor lenge behandlingen skal vare, og hva dere skal gjøre for å nå målene.

Behandlingen varierer ut fra din tilstand og alvorlighetsgraden av problemene. Vi tilpasser behandlingen til dine ønsker og behov. Du må være aktiv i din egen behandling. Psykisk helsehjelp skal være i tråd med anbefalt god praksis.

Dersom du også har oppfølging i kommunen eller NAV, vil dette kunne bli en del av behandlingsplanen din. Din behandler i spesialisthelsetjenesten vil da samarbeide med de kommunale tjenestene, og det vil være oppfølgingsmøter underveis i behandlingsforløpet.

Du får et spørreskjema for å kunne gi tilbakemelding på hvordan du opplever behandlingseffekten, og relasjonen til behandleren din. Dere vil sammen vurdere effekt av behandlingen fortløpende, og dine tilbakemeldinger er viktige.

Oppfølging

Planlagt avslutning av pasientforløpet skjer etter avtale mellom deg og din behandler. Dere skal sammen evaluere behandlingen når dere avslutter forløpet.

Dersom du trenger videre oppfølging utenfor sykehuset, bør de som skal følge deg opp lage en skriftlig plan for dette. Denne må gjerne være del av individuell plan (IP). 

Koordinator eller behandler i kommunen har en koordinerende og sentral rolle etter at du har avsluttet behandlingen i psykisk helsevern. Tilrettelegging og samarbeid i forbindelse med utskriving må sees i sammenheng med Forskrift om utskrivningsklare pasienter (lovdata.no).

Kontakt

  • Kontakt Klinikk for psykisk helsevern og rus
    Bygningsfasade på Sykehuset Levanger. Foto.

    Sykehuset Levanger

    Kirkegata 2

    7601 Levanger

    Praktisk informasjon

    Du kan koble deg til og surfe gratis på nettverket GjestenettHMN. Passord bestiller du i nettleseren, og får tilsendt på sms. Det trådløse nettverket har dekning de fleste steder på sykehuset.

    ​Ønsker du kontakt med sykehusetpresten kan personalet på avdelingen formidle dette.

    Preste- og samtaletjenesten, Sykehuset Levanger

    Diagram


    ​​​​Narvesen drifter kiosk på dagtid, samt mat- og drikketilbud via automater utenfor åpningstid. Kiosktilbudet inkluderer salg av blomster.​

    Åpningstider
    Mandag til fredag: 07:30 - 20:00
    Lørdag: 08:30 - 19:00
    Søndag: 12:00 - 19:00

    Du kommer til Sykehuset Levanger med rutegående buss eller tog. Buss stanser ved Sykehusets hovedinngang. Tog stanser ved Levanger Stasjon, cirka 1 kilometer fra Sykehuset Levanger. Det er togstasjon på Trondheim Lufthavn Værnes. Togturen mellom flyplassen og Sykehuset Levanger tar ca. 50 minutter.

    atb.no

    vy.no

    SAS.no

    Norwegian.no

    Widerøe.no

    Levanger Taxi har telefonnummer 74 08 14 00.

    Det er begrenset med parkeringsplasser ved sykehuset. Vi anbefaler derfor at besøkende reiser kollektivt. Buss stopper like ved hovedinngangen.

    Kommer du med bil, er det parkeringsmuligheter på flere parkeringsplasser på sykehusområdet. For våre blodgivere er det gratis parkering på avsatte plasser. Alle øvrige plasser er betalingsplasser. Du kan betale kontant, med bankkort eller easy:park app på mobiltelefon. Informasjon om dette finner du på parkeringsautomatene.

    Vi anbefaler ikke bruk av egen bil ved innleggelse, dagkirurgi eller annen poliklinisk operasjon. Behandling og medisinering kan føre til at bilkjøring må unngås.


    Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter. 

    Pasientr​eiser


    ​Det er ikke tillatt å røyke inne i sykehusbyggene. Du kan røyke på anviste steder i nærheten av hovedinngangen.

    Ønsker du nikotintyggegummi eller nikotinplaster ved innleggelsen på sykehuset? Ta kontakt med personalet når du er kommet på avdelingen, så får du hjelp.

    På sykehusapoteket får du kjøpt medisiner, sykepleieartikler og andre apotekvarer, og råd og veiledning om bruk av legemidler og utstyr. Sykehusapoteket ligger på bakkeplan til høyre fra hovedinngangen.​

    For åpningstider og kontaktinformasjon, se sykehusapotekets hjemmeside

    Sykehuskafeen er åpen for alle. 

    Sykehuskafeen finner du i 1.etasje.

    Åpningstider

    Hverdager: 07:30 - 16:30
    Helg/helligdager: 09:00 - 15:00
    Åpningstider kan avvike ved lavaktivitetsperioder.
     
    Middag serveres fra klokka 12:00 alle dager.

    Bruk av mobiltelefon er tillatt på sykehuset. Vennligst sett mobilen på lydløs og ta hensyn til andre pasienter.​


  • Kontakt DPS Kolvereid
    Hovedinngangen til DPS Kolvereid. Foto.

    DPS Kolvereid

    Bjørkåsveien 17

    7970 Kolvereid

    Transport

    ​Geir Arvid Thy
    Telefon: 74 21 52 50 
    E-post: GeirArvid.Thy@helse-nordtrondelag.no

    Praktisk informasjon

    ​Du kommer til DPS Kolvereid med buss. Les mer om rutetider på atb.no eller telefon 177.


    Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter. 

    Pasientr​eiser


  • Kontakt DPS Stjørdal
    DPS Stjørdals fasade og parkeringsplass. Foto.

    DPS Stjørdal

    Remyrveien 37

    7500 Stjørdal

    Transport

    Egil Brovold
    Telefon: 74 84 90 74
    E-post: Egil.Andre.Brovold@helse-nordtrondelag.no

    ​Elin Kristiansen
    Telefon: 74 84 90 38
    E-post: Elin.Kristiansen@helse-nordtrondelag.no

    Ann-Inger Leirtrø
    Telefon: 74 84 90 69
    E-post: AnnInger.Leirtro@helse-nordtrondelag.no

    Praktisk informasjon

    ​Du kan komme til DPS Stjørdal med tog, buss eller fly.

    Tog stanser ved Stjørdal Stasjon, 4 km. fra DPS Stjørdal. Les mer om rutetider på vy.no .

    Buss: Les mer om rutetider på atb.no .

    Trondheim Lufthavn Værnes ligger 7 km. fra DPS Stjørdal. 

    ​​Avgiftfri parkering (innlagte, besøkende og ansatte).


    Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter. 

    Pasientr​eiser


    Åpningstider

    Hverdager, helg og helligdager: 08:00 - 15:30

    Middag serveres fra klokka 12:00 alle dager.

     

    Tidspunkt for pasienters måltider

    Hverdager

    Frokost: 08:00 - 08:30

    Lunsj: 12:00 - 12:30

    Middag: 15:00 - 15:30

     

    Helg og helligdager

    Frokost: 08:30 - 09:00

    Lunsj: 12:00 - 12:30

    Middag: 14:30 - 15:00

  • Kontakt Høvdinggården, Steinkjer

    Transport

    Gunhild Hammer
    Telefon: 74 09 46 87
    E-post: Gunhild.Hammer@helse-nordtrondelag.no​

    Praktisk informasjon


    Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter. 

    Pasientr​eiser