Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Hva vektlegger lærere i veiledningen av bacheloroppgaven i sykepleierutdanningen?

27.01.2025: For å undersøke hva lærerne legger vekt på i veiledningen av bacheloroppgaven, ble det gjennomført 12 individuelle dybdeintervjuer med lærere som veileder sykepleierstudenter i skriving av bacheloroppgaven.

Lærer underviser elever

Foto: Colourbox.com by #8

Guro Karlsholm, Beate André, Kjersti Grønning

Bacheloroppgaven i høyere utdanning er vanligvis en autonom og individuell oppgave hvor studentene fordyper seg i en sykepleiefaglig problemstilling med veiledning fra lærer. Veiledningen er ofte basert på lærerens individuelle preferanser og kompetanse. Dette kan føre til at studentene opplever at veiledninga er forskjellig og av ulik kvalitet.  

For å undersøke hva lærerne legger vekt på i veiledningen av bacheloroppgaven, ble det gjennomført 12 individuelle dybdeintervjuer med lærere som veileder sykepleierstudenter i skriving av bacheloroppgaven. I intervjuene ble lærerne spurt om de kjente til læringsutbyttene for bacheloroppgaven, hvordan de planla og gjennomførte veiledningen, innholdet i veiledningen og om de erfarte at studentene endret syn på utvikling av kunnskap underveis i prosessen.  

Analysen av intervjuene viste at lærerne hadde en pedagogisk tilnærming til veiledningen og at de tilpasset veiledningen til studentenes individuelle behov for støtte, ambisjoner og motivasjon. Lærerne var opptatt av å skape tillit i veiledningsmøtene, være en diskusjonspartner, og å fremme studentens kritiske tenkning og refleksjon. Videre fortalte lærerne at bacheloroppgaven var viktig for utøvelsen av klinisk sykepleiepraksis og utvikling av sykepleie som akademisk profesjon.  

Kunnskapen fra denne studien er viktig for sykepleierutdanningene i deres kontinuerlige utvikling av pedagogiske tilnærminger til læring av sykepleiefaget. Utdanningene bør også oppmuntre lærerne til å opprettholde sin kliniske kompetanse samtidig som de utvikler sin akademiske kompetanse. 

Originaltittel: Supervising Undergraduate Nursing Students on Their Bachelor's Thesis. A Qualitative Study

Publikasjon: Health & Nursing, January 10, 2

Kontakt: Kjersti Grønning

 

Sist oppdatert 27.01.2025