Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

E-meldinger, henvisninger, avvik

Identifisert svakhet i kommunikasjon av tilbakemelding på henvisninger

Tilbakemeldinger fra fastleger har ført til at det er avdekket en svakhet i kommunikasjonen mellom journalsystemer ved behandling av henvisninger til spesialisthelsetjenesten. Når pasienten innvilges rett til helsehjelp og enten settes opp til time eller vil få oppsatt time senere sendes en melding til henviser, som kan inneholde råd til henviser om videre behandling. Enkelte journalsystem legger disse meldingene rett i pasientens journal, uten at det genererer varsel eller krav om kvittering i henvisende leges journalsystem.

Publisert 02.10.2024
Lege som skriver på tastatur

Foto: Colourbox

Vi ser at det jevnlig har vært gitt råd til henviser i disse meldingene, for eksempel om endring i medisiner eller prøver som bør tas, og at dette ikke alltid blir oppfattet av mottaker. Statusmeldingene legger seg alltid i pasientens journal hos henviser/fastlege, men henviser/fastlege får ikke alltid et varsel i sitt journalsystem om at det har kommet en statusmelding. Denne svakheten oppstod ved innføring av nytt nasjonalt system for henvisninger i 2021. Vi vet så langt at dette i alle fall gjelder journalsystemet WebMed, mens det er uklart hvilke andre journalsystemer det også gjelder for. 

Helse Nord-Trøndelag har nå iverksatt overvåkning av slike meldinger for å sikre at viktige tilbakemeldinger fra våre leger fremover sendes som brev eller forespørselsmelding, i påvente av en permanent utbedring nasjonalt. Fastleger og andre henvisere bør være oppmerksomme på at de kan ha gått glipp av slik informasjon bakover i tid, både fra Helse Nord-Trøndelag og eventuelt andre helseforetak, og selv ta stilling til hvilke tiltak som eventuelt bør iverksettes. 

Saken er også løftet i nasjonale organ der det nå ses på nasjonale tiltak som for å eliminere denne svakheten. Helse Nord-Trøndelag har også meldt dette som et avvik til statsforvalter og datatilsynet. Vi vil takke de fastlegene som har gjort oss oppmerksomme på denne problemstillingen, slik at vi har vært i stand til å iverksette tiltak for å sikre pasientsikkerheten i disse tilfellene.