Offentlig utdanningsplan
Spesialisering i anestesiologi ved Sykehuset Namsos
Som LIS-lege ved Sykehuset Namsos vil du få mulighet for godkjenning av de fleste læringsmål for del 3. Du får fullført øvrige læringsmål i løpet av 21 måneders spesialiseringstid ved et universitetssykehus. Vi har vår avtale med Kirurgisk klinikk ved St. Olavs hospital.

Foto: Ole A. Kirknes
Avdelingen har 7 overlegestillinger og 3 LIS3-stillinger. Vaktsystemet er døgnkontinuerlig aktiv vakt. Overleger går i 7-delt vakt, og LIS3 i 6-delt vakt, som betyr at overleger går i mer enn 50% av vaktene som primærvakt.
Avdelingen har et variert utvalg av moderne anestesimetoder. Intravenøs anestesi er den dominante metoden innenfor generell anestesi. Ultralydveiledete blokkader blir brukt i økende omfang.
Som LIS i anestesi vil du delta i avdelingens rotasjonsprogram mellom
- hovedoperasjon med anestesier til kirurgiske, ortopediske og gynekologiske inngrep
- anestesier til ØNH-, øye, og tannkirurgiske inngrep
- intensivavdelingen (inkludert akutteam)
- palliativt team med smertemedisin
| Utdanningssted | Tid | |
---|---|---|---|
Avdeling hovedspesialitet | Avdeling for anestesi-og intensivmedisin, | 33 mnd | |
Spesialiseringstjeneste i eget HF Målrettet hospitering ved medisinsk avdeling Sykehuset Namsos eller Levanger for å oppfylle de indremedisinske læringsmålene | | ||
Spesialiseringstjeneste | Klinikk for anestesi- og intensivmedisin, | | 21 mnd |
Avdeling for nyfødtmedisin, St. Olavs hospital (frivillig tillegg) | | 6 mnd |
Etter denne tiden vil du få ansvar for friske lavrisikopasienter og jobbe sammen med erfarne anestesisykepleiere. Du vil nå begynne å gå vakt med overlege i aktiv vakt. Denne perioden varer ca 6 måneder.
Etter det første halve året vil overlegen trekke seg tilbake og du skal jobbe mer selvstendig. Du vil rotere gjennom de ulike fagfeltene i anestesifaget. Overlegen vil alltid være lett tilgjengelig for supervisjon.
Når veilederen mener at utdanningskandidaten har kontroll på friske pasienter, vil den få ansvar for pasienter med høyere risiko.

Foto: Ole A. Kirknes
Veiledere skal gå gjennom et foretaksinternt veilederkurs. Alle LIS-leger får tildelt veileder. Veilederen vil sammen med de andre overlegene vurdere faglig progresjon. Prosedyrelister, kompetanseportalen og PICIS kan brukes som verktøy.
Supervisjon skjer gjennom den daglige kontakten mellom LIS-legen og spesialist.
For å sikre at LIS-lege kan oppnå faglig progresjon og tilegne seg kompetansekrav i spesialistutdanningen, vil det gjennomføres regelmessig kompetansevurdering enten i dialog med veileder, supervisører eller via evalueringskollegium.
Leder har overordnet ansvar for at læringsmål vurderes og godkjennes. Dette ansvar har leder delegert til den veileder LIS-lege tildeles.
De enkelte læringsaktiviteter vurderes og loggføres i Kompetanseportalen. Noen læringsaktiviteter godkjennes via egenregistrering, og noen godkjennes av supervisør eller veileder.
Avdelingen har to timer undervisning per uke slik at kravet på minst 70t/år innfris. Denne undervisningstiden foregår i vanlig arbeidstid og det tilstrebes at alle leger i avdelingen er aktive i å undervise. Undervisningene er delt opp i mindre blokker og skal ta opp både teoretiske temaer og praktiske ferdigheter, forskning og MTU. Undervisningene skal i stor grad dekke læringsmålene for LIS-lege. Både LIS-leger og overleger skal være deltakende og undervisningen skal stimulere til faglig diskusjon.
I tillegg til dette har anestesilegene felles undervisninger og simuleringer i team (nyfødt, intensiv, traume, mottak, AHLR). Alle leger i anestesiavdelingen deltar i MM-møter.
En halvtime hver uke møtes alle legene ved sykehuset til en felles undervisning der ansvaret går på rundgang.
LIS3-leger har ansvar for simuleringsdagen i introuka for nye LIS1-leger.
Alle LIS-leger får anledning til å dra på kurs når de får plass. Det skal søkes om permisjon og refusjon fra Fond 3. Avdelingen dekker kursavgift og utgifter som ikke dekkes av Fond 3.
I tillegg til anbefalte kurs kan også andre kurs være aktuelle, for eksempel nyfødtmedisinske teknikker, kuvøsetransportkurs, ATLS/APLS, Syre-base-kurs, og lignende.
Avdelingen tilstreber at LIS-leger deltar i kvalitetssikringsarbeid og små prosjekter.
Utdanningsutvalget består av utdanningsansvarlig overlege og alle LIS-leger. Med bare tre LIS-leger anses dette som hensiktsmessig for å ivareta ulike behov ved ulik grad av progresjon og ansennitet.
Det har vært avholdt regionalt rotasjonsråd hvor spesialiteten har deltatt og bidratt med å utarbeide regional spesialiseringsperiode.
Det avholdes regelmessige møter i regionalt fagråd der utdanningsansvarlig overlege fra de 3 HF i Helse Midt-Norge deltar.
Avdelingen har et aktivt simuleringsmiljø.
I BEST-øvelser for traume og mottak av dårlige pasienter får man trent teamarbeid.

I BEST-øvelse for traume og mottak av dårlige pasienter trener vi på teamarbeid. Foto: Ole A. Kirknes.
I tillegg til dette har vi simuleringsøvelser både sammen med anestesi- og intensivsykepleiere for alt fra nyfødtmedisin til tung intensivbehandling.
Alle leger skal gjennomføre årlig AHLR-utsjekk (teori og praksis).