Offentlig utdanningsplan
Spesialisering i infeksjonsmedisin ved Sykehuset Levanger
Hematologisk seksjon har felles sengepost for blodsykdommer og infeksjonsmedisin med til sammen 7 senger. Det er en stor poliklinisk aktivitet både ved egen poliklinikk og kreftpoliklinikken med utredning, diagnostikk, behandling og oppfølgning av pasienter med blodsykdommer.
Seksjonen har 2 overlegestillinger i hematologi. Det gjøre 50-100 beinmargsbiopsier/år, 150-200/år beinmargsutstryk i tillegg til cytogenetiske prøver og flowcytometri. LIS-lege vil få opplæring i de kliniske læringsmål i hematologiske sykdommer.
De nærmeste samarbeidspartnerne for Hematologisk Seksjon er St. Olavs Hospital (Kreftavdelingen og Avdeling for blodsykdommer) og Rikshospitalet (Avdeling for blodsykdommer). Følgende behandling blir kun gitt ved St. Olavs Hospital: Intensiv cytostatikabehandling av akutte leukemier, HMAS og strålebehandling.
Utdanningen av spesialister i del 2 i indremedisinske fag kan gjennomføres ved Medisinsk avdeling Sykehuset Levanger. For del 3 i infeksjonsmedisin er det nødvendig med spesialsiseringstid i et universitetssykehus for å få dekt noen del 3 læringsmål. Helse Nord-Trøndelag har inngått avtale om spesialiseringstid ved St Olavs hospital med 18 mnd tjeneste ved avdeling for infeksjonsmedisin og 12 mnd tjeneste ved St. Olavs hospital for å bli spesialist.
Sykehuset Levanger
St. Olavs hospital
Vi anbefaler at man har gjennomført del 2, felles indremedisinske læringsmål (FIM), og de læringsmål innen del 3 som er mulig ved Sykehuset Levanger før spesialiseringstid ved St.Olavs hospital. Det er ønskelig at mikrobiologisk tjeneste er fullført før oppstart tjeneste på Avdeling for infeksjonssykdommer.
Avdeling for mikrobiologi
Avdeling for infeksjonssykdommer
Inntil 18 mnd: gjelder læringsmål LM INF 001, 005-007, 009, 011, 014, 020-027 og 029.
Introduksjon av nye LIS-leger skjer etter et individuelt opplegg tilpasset hver enkelt LIS avhengig av eventuelt tidligere arbeidserfaring i Helse Nord-Trøndelag eller spesialiteten.
Det legges også opp til gruppeveiledning særlig i forbindelse med 4 lokale kurs innen FKM (felles kompetansemodul) og Forbedringsoppgaven. I denne veiledningen er det mer generelle problemstillinger som skal drøftes. Gruppeveiledningen gir mulighet for erfaringsutveksling mellom deltakerne og danner et faglig nettverk for LIS-legene.
For å sikre at LIS-lege kan oppnå faglig progresjon og tilegne seg kompetansekrav i spesialistutdanningen, vil det gjennomføres regelmessig kompetansevurdering enten i dialog med veileder, supervisører eller via vurderingskollegium.
To dager ukentlig avholdes internundervisning tilpasset kliniske læringsmål for Indremedisin del 2 slik at kravet minst 70t/år innfris. I tillegg gjennomføres seksjonsvis undervisning for alle våre spesialiteter en gang ukentlig.
Alle overleger, LIS-l1/2/3-leger ved alle avdelingens seksjoner deltar og presenterer etter oppsatt plan. Undervisningsformen er foredrag om angitt tema, kasuistikker, gjennomgang av prosedyrer, presentasjon av møte-/konferansebidrag og referat fra møter/konferanser, pluss diskusjon om temat i kollegiet. Undervisningstiden er en del av arbeidstiden og det er ingen andre arbeidsoppgaver planlagt i dette tidsrommet (foruten vaktarbeid), så alle som er tilstede den dagen forventes å møte til undervisningen. LIS bruker tid til fordypning på å forberede undervisningen.
Det er utarbeidet en rulleringstabell for teoriundervisningen som sikrer planmessig gjennomgang av kliniske læringsmål i faget over en periode på 2-3 år basert på mal for program/emneliste. Detaljert plan for undervisningen utarbeides hvert vår- og høstsemester basert på rulleringstabell og forestås av Utdanningsutvalget.
LIS3 i infeksjonsmedisin deltar i regionale og nasjonale nettundervisninger for spesialiteten i infeksjonsmedisin.
Det prioriteres høyt at LIS-leger skal delta på anbefalte kurs. Avdelingen dekker kursavgiften.
Medisinsk avdeling har i en årrekke satset på forskning og forskningskompetanse. Avdelingen har ulike forskningsaktiviteter inkludert større kliniske og epidemiologiske studier. Den akademiske produksjonen er god.
Flere seksjoner ved avdelingen er involvert i forsknings- og innovasjonsprosjekter. Per i dag har 8 kollegaer PhD, videre er det 4 post doc løp og 5 i PhD-utdanning. Det har i stor grad blitt lagt til rette for kombinerte stillinger (klinikk/forskning). Det er et ønske og mål om at både LIS og overleger får mulighet til å delta i ulike forskningsprosjekter for å øke sin egen og avdelingens faglige og forskningsmessige kompetanse, så langt klinikkens ressurser tillater det.
Avdelingen har et utdanningsutvalg som planlegger internundervisningen. Utvalget består av 1 utdanningsansvarlig overlege og 1 LIS-lege.
Utdanningstilbudet er under kontinuerlig evaluering og drøftes regelmessig i utdanningsutvalget og seksjonsvis minst hvert halvår i forbindelse med planlegging av den interne undervisningen..
Utdanningsplanen for medisinsk avdeling skal være et forpliktende dokument for avdelingen, LIS-lege og for veileder.
Forberedelse og gjennomføring av den interne undervisning fordeles mellom de overleger og LIS-leger.
Praktiske ferdigheter innlæres i klinisk arbeid under supervisjon. En stor del av dette vil foregå i det daglige virke og ved at LIS oppsøker de mulighetene som avdelingen byr på.