Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Gode erfaringer med brukerstyrt poliklinikk

I snart ett år har barneavdelingen i Helse Nord-Trøndelag hatt digital oppfølging av unge epilepsipasienter gjennom brukerstyrt poliklinikk. Erfaringene er gode, og nå jobbes det med å inkludere flere pasienter for digital oppfølging.

Publisert 16.12.2024
En gruppe mennesker som ser på en bok
Illustrasjon. Foto: Pexels.com

Barn med mistanke om, eller påvist, epilepsi i Helse Nord-Trøndelag sitt nedslagsfelt følges opp ved Barneavdelingen på Levanger og barnepoliklinikkene på sykehusene i Namsos og Levanger. Nyhenviste pasienter har fått relativt rask oppfølging, mens eksisterende pasienter som går til kontroll har opplevd lengre ventetid. 

Derfor besluttet avdelingen i fjor at de skulle innføre brukerstyrt epilepsioppfølging av barn og unge. Dette med utgangspunkt i eksiterende prosedyrer og maler, samt  erfaringer fra Sykehuset Namsos som har implementert digital brukerstyrt poliklinikk for voksne epilepsipasienter.

En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Det er overlege Kristin Bjørnstad Åberg, sekretær Vanja Næss og sykepleier Marin Jenssen som har jobbet med å innføre brukerstyrt oppfølging av barn og unge epilepsipasienter.

-Når vi har flere pasienter i populasjonen vår enn det vi klarer å følge opp på en tradisjonelt god måte, så er det noe som føles veldig, veldig ugreit. Med det som utgangspunkt har vi sett etter nye måter å jobbe på som kan utnytte de samlede ressursene våre mer effektivt. Det er ikke bare et gode at vi på sykehuset får bedre ressursutnyttelse, selv om det var tvingende nødvendig og utgangspunktet for endringen, men for barn og unge med en kronisk sykdom er det også et veldig viktig gode å slippe å ta fri fra skole og fritidsaktiviteter for å reise til sykehuset unødvendig. Dette tiltaket er med på å legge til rette for at de kan ha så uforstyrret og normal hverdag som mulig, sier overlege Kristin Bjørnstad Åberg.

-Og svaret ble digitalisering?
-Digitalisering i seg selv var ikke målet, men vi hadde et behov for å jobbe annerledes for å ha bedre kontroll over pasientene. Så var det litt tilfeldig at Namsos dro i gang sitt tilbud med digital brukerstyrt poliklinikk på samme tid, men da skjønte vi at her ligger det en infrastruktur i bunn som vi kunne tilpasse til vårt behov og våre pasienters behov, forteller Åberg.

Etter å ha jobbet med planene og forberedelsene høsten 2023, ble de første pasientene innlemmet i det nye tilbudet i januar 2024. Nå, snart ett år etter, er over 40 unge pasienter innlemmet. Målet er å komme opp i 50-60 pasienter, fra en populasjon på ca. 80.

Formålet med brukerstyrt epilepsioppfølging for barn og unge er først å fremst å sikre individuell oppfølging tilpasset den enkeltes livssituasjon og sykdomsbilde.

-I utgangspunktet hadde jeg god kontroll på de pasientene som kom til meg, men jeg hadde liten eller ingen kontroll på de pasientene som av ulike grunner ikke kom til meg. Med brukerstyrt poliklinikk har vi en infrastruktur som gjør at pasientene som trenger time blir fanget opp og innkalt. Det synes jeg faktisk gir en bedre sikkerhet. Enkelte pasienter vil jeg møte sjeldnere, men jeg vil møte de pasientene som trenger å møte en lege. Jeg synes dette bare er positivt, forklarer overlege Kristin Bjørnstad Åberg.

-Hva er gevinsten? 
-Gevinsten for pasientene er at de som har behov for time på sykehuset får det, mens de som ikke trenger time dermed unngår unødvendige reiser og «feil bruk» av sykehusets tid og ressurser. En annen gunstig «bivirkning» for oss på sykehuset, som et lite tverrfaglig epilepsiteam på barneavdelingen, er at vi nå jobber tettere sammen og har en bedre dialog og samhandling rundt pasienter, faglige vurderinger og arbeidsflyt sier Åberg. 

Kategoriseres etter svarene som blir gitt  

Digital brukerstyrt poliklinikk fungerer slik at pasientene to ganger i året får tilsendt et digitalt skjema, der de blir bedt om å svare på en del spørsmål. Ut fra hva pasientene svarer blir de kategorisert i grønn, gul eller rød. Tilhører pasienten rød kategori blir vedkommende innkalt til time, mens det ikke skjer noe med de pasientene som blir kategorisert som grønn. Ved gul kategori følger sykepleier opp pasientene for en nærmere avklaring.

En mann som sitter ved et skrivebord med en datamaskin
Sykepleier Martin Jenssen går gjennom svarene som pasientene oppgir i skjemaet som sendes ut.

-Endringen jeg ser så langt etter oppstart er at vi har klart å luke ut en del som ikke har noe behov for time. Jeg har også sett at pasientene bruker muligheten i skjemaet som åpner for kontakt med oss om de ønsker det. Vi går grundig i gjennom besvarelsene fra pasientene, og jeg tror vi klarer å sortere pasientene bedre nå enn før, sier sykepleier Martin Jenssen.  

-Men det er ikke sånn at man må ha digital oppfølging?
-Tilbudet om digital oppfølging passer ikke alle pasientene våre, og derfor blir ikke alle invitert inn. De pasientene som er innlemmet i digital oppfølging kan når som helst kan trekke seg om de skulle ønske det, forklarer Åberg og Jenssen.

Fakta:

  • Brukerstyrt poliklinikk for barn og unge med epilepsi ble etablert januar 2024
  • Målet er bedre og tettere oppfølging av pasientene, men på en ny måte
  • Over halvparten av pasientene (av i alt rundt 80 i populasjonen) er allerede innlemmet. Målet er å innlemme 50-60 pasienter
  • To ganger i året blir pasientene bedt om å svare på et digitalt skjema
  • Svarene pasientene gir er med på å avgjøre videre oppfølging fra sykehuset